Protokół Nr VI/6/2003/2
sesji Rady Miasta Lubań
z dnia 25 lutego 2003 roku
godz. rozpoczęcia: 9.30 zakończenia: 17.30
Otwarcia sesji dokonał pan Marian Kwolik - Przewodniczący Rady Miasta.
Na podstawie listy obecności stwierdził quorum radnych , przy którym może obradować i podejmować prawomocne uchwały Rada Miasta.
W VI sesji uczestniczyło 21 radnych w/g załączonej listy obecności oraz
- pan Konrad Rowiński - Burmistrz Miasta ,
- pan Henryk Rogacki - Zastępca Burmistrza Miasta,
- pan Wiesław Wydra - Zastępca Burmistrza Miasta,
- pan Marian Zwierzyński - Skarbnik Miasta,
- pan Dariusz Cichoń – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Lubańskiego,
- pani Małgorzata Chojnacka – Inspektor Oświaty,
- pani Beata Jurak – Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- pan Eugeniusz Kończyk – Prezes Lubańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o
- pan Marek Proskura -Prezes Kamiennogórskiej Strefy Ekonomicznej,
- pani Beata Siemaszkiewicz – radca prawny UM,
- dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych,
- przedstawiciele lokalnych masmediów.
VI sesja Rady Miasta rozpoczęła się od uroczystego wręczenia pani Janinie Pazdan i panu Czesławowi Mirosław Patentu Weterana Walk o Wolność i Niepodległość Ojczyzny – przyznanych przez Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej i Kierownika Urzędu d/s Kombatantów i Osób Represjonowanych. Aktu wręczenia patentów dokonał pan Konrad Rowiński – BML .
Sekretarzem obrad został pan Zygmunt Duziak.
Do porządku obrad sesji zgłoszone zostały wnioski przez :
- Burmistrza Miasta Lubań dotyczący rozszerzenia porządku obrad o rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dopłat do czesnego dla nauczycieli dokształcających się zatrudnionych w placówkach , dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Lubań
- pana Gerarda Kempińskiego – w imieniu Komisji Oświaty , Kultury , Sportu i Rekreacji-dotyczący zdjęcia z porządku obrad sesji projektu uchwały nr 17 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 3 w Lubaniu ,
- pana Jerzego Zielińskiego - dotyczący zdjęcia z porządku obrad sesji projektu uchwały nr 18 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 4 w Lubaniu . Wniosek ten jest konsekwencją wniosku zgłoszonego przez KOKSiR.
- pana Mariana Kwolika – dotyczący zmiany kolejności rozpatrzenia punktu dotyczącego działalności statutowej LPWiK Sp. z o.o jako pktu 6 - po rozpatrzeniu
raportu o stanie oświaty w Lubaniu oraz sieci szkół podstawowych i gimnazjalnych .
Pan Konrad Rowiński – Burmistrz Miasta – ustosunkowując się do wniosków dotyczących zdjęcia z porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 3 i Szkoły Podstawowej nr 4 stwierdził ,że powinne one zostać rozpatrzone po dyskusji dotyczącej rozpatrzenia propozycji ustalenia sieci szkół podstawowych i gimnazjalnych z uwagi na fakt , że zdjęcie projektów uchwał przed dyskusją uczyni ją bezzasadną.
Porządek obrad przyjęto w następującej kolejności:
1) Otwarcie obrad.
2) Przyjęcie protokołu V sesji RM.
3) Sprawozdanie z pracy Burmistrza Miasta Lubań w okresie międzysesyjnym.
4) Raport o stanie oświaty w Lubaniu.
5) Sieć szkół podstawowych i gimnazjów w Lubaniu.
6) Działalność statutowa Lubańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o
w Lubaniu.
7) Uchwały.
8) Interpelacje , zapytania i wnioski,
9) Komunikaty.
Ad. 2
Przyjęcie protokołu V sesji RM.
Protokół V sesji Rady Miasta został przyjęty wraz w wnioskiem zgłoszonym przez
pana Jerzego Zielińskiego w sprawie sprostowania protokołu nr V/5/2003/ 1
z dnia 28 stycznia 2003r. w kwestiach dotyczących :
1) dodania na 2 stronie protokołu po zdaniu:” Pan Marian Kwolik zaproponował by wniosek OKR rozpatrzyć na następnej sesji po przeprowadzeniu konsultacji “ zdania: “Radny Jerzy Zieliński zwrócił się z prośbą , by konsultacje odbyły się po 5 lutego, bowiem w dniach 03- 05.02.2003 ze względu na obowiązki służbowe będzie przebywał poza Lubaniem , a deklaruje chęć uczestnictwa w tych konsultacjach”.
2) zamieszczania na oficjalnych stronach internetowych miasta Lubania – sprawozdania z pracy Burmistrza Miasta Lubań zgodnie ze zdaniem w protokole sesji “Pisemne sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu” ,
3) sprostowania zapisu nr stronie 6 “ CROSSBORDER”,
4) nie podawania w zapisach dotyczących wyników głosowania nazwisk radnych głosujących “przeciw” w przypadku gdy radni nie wnoszą o votum separatum ( strona 6,16 i 22 protokołu),
5) uzupełnienia opublikowanych na stronach internetowych protokołów sesji o sprostowania do nich wniesione,
6) uzupełnienia na str. 9 protokołu zapisu dotyczącego składu komisji dyscyplinarnej II instancji orzekającej za naruszenie obowiązków przez mianowanych pracowników samorządowych o nazwisko pana Stanisława Jastrzębskiego .
7) wymienienia nazwiska pracownika Zakładu Karnego – pana Mirosława Kazana zaproponowanego przez pana Mieczysława Iwanow do pracy w Zespole Opiniodawczym ds. przydziału mieszkań.
Pan Jerzy Zieliński ustosunkował się również do zapisu protokołu w kwestii dotyczącej ustalenia terminu posiedzenia Komisji doraźnej d/s opracowania Statutu stwierdzając , że przyczyną nieobecności na jej posiedzeniu był brak pisemnego powiadomienia , który jest podstawą do zwolnienia z obowiązków służbowych.
Ad. 3
Sprawozdanie z pracy Burmistrza Miasta Lubań w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza obejmuje okres od 28.01. do 24.02. 2003r.
W omawianym okresie burmistrz
w zakresie spraw organizacyjno-prawnych:
- przedłożył 18 projektów uchwał RM,
- podpisał 10 zarządzeń m.in. w sprawie zatwierdzenia układu wykonawczego budżetu miasta na 2003r., harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu miasta Lubań na 2003 rok, podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży; umorzenia zaległego czynszu i opłat komunalnych( Komenda Hufca ZHP) ,rozłożenia na raty zaległego czynszu i opłat komunalnych , odstąpienia od żądania zwrotu bonifikaty z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego; zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, instrukcji obiegu dokumentów i kontroli dokumentów księgowych ,podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w formie przetargu ustnego nieograniczonego;
zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej :
- przeprowadzono prace pielęgnacyjne wycinki drzew i kwalifikacje drzew do prac pielęgnacyjnych,
- przeprowadzono prace naprawcze kanałów kanalizacji deszczowej w obrębie ulic :Szkolnej Tkackiej , Mikołaja ,Piramowicza ,Brackiej-Wąskiej ,Granicznej oraz zakwalifikowano do remontu ul. Rynek,
- zlecono demontaż słupa ogłoszeniowego przy ul. Mickiewicza ( obok wiaduktu) ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pieszych i pojazdów,
- usunięto awarię obwodu oświetlenia drogowego na ulicy Działkowej,
- dokonano przeglądu stanu technicznego wiat przystankowych i zakwalifikowano do naprawy wiaty przy ulicach Zawidowskiej i Zgorzeleckiej,
- rozpoczęto wzmacnianie konstrukcji budynku przy ul. Górnej,
w zakresie promocji miasta :
- przygotowano wiele propozycji spędzenia czasu podczas ferii zimowych dla uczniów,
- miasto wspólnie ze Związkiem Sześciu Miast uczestniczyło w Międzynarodowych Targach Turystycznych w Hamburgu, w dniach od 5-8.02.2003r.,
- ze środków pozabudżetowych wydano miejskie kalendarzyki kieszonkowe na 2003r., w formie ulotek wydano opis szlaków turystycznych i historię miasta Lubania w języku angielskim,
- przeprowadzono kontrolę w Miejskim Domu Kultury, obejmującą rok 2002.
w zakresie realizacji budżetu miasta :
Gmina Miejska Lubań otrzymała dotację celową na dodatki mieszkaniowe w wysokości 211.000 zł ;w m-cu styczniu wymierzony został podatek od nieruchomości , podatek rolny i leśny od osób prawnych ; dobiega końca wymiar podatku od nieruchomości , rolny, leśny i od środków transportowych od osób fizycznych.
w zakresie inwestycji i remontów :
- z chwilą powstania niebezpiecznych wyłomów w jezdniach na bieżąco prowadzi się ich remonty z użyciem mas asfaltowych na zimno. Remonty objęły takie ulice, jak: K. Wielkiego, Esperantystów, Grunwaldzką, Szkolną, Rynek, Wojska Polskiego, Fabryczna Osiedle, Robotniczą, Hutniczą, Kolejową i Różaną. ,
- ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy prac związanych z utrzymaniem w roku 2003 oznakowania pionowego poziomego i urządzeń zabezpieczających ulic na terenie miasta, administrowanych przez Gminę Miejską Lubań.
- ogłoszono przetarg na wybór Inżyniera Konsultanta (inwestora zastępczego) inwestycji „Modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków dla miasta Lubania i Gminy Siekierczyn”.
- trwają prace nad przygotowaniem materiałów do przetargu na wybór wykonawcy robót drogowych związanych z bieżącym utrzymaniem w roku 2003 – remontami cząstkowymi masą bitumiczną nawierzchni jezdni i chodników dróg – ulic administrowanych przez Gminę Miejską Lubań.
w zakresie gospodarki gruntami, nieruchomościami i rolnictwa :
- przeprowadzono przetarg na sprzedaż działki pod budowę jednorodzinną przy ul. Polnej,.
- zawarto akty notarialne dot, dosprzedaży nieruchomości z przeznaczeniem na polepszenie warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiedniej , sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców, sprzedaży lokalu użytkowego ,
- przeprowadzono negocjacje w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej położonej w Lubaniu przy ul. Głównej 78 i ustalono z oferentami warunki sprzedaży.,
- wytypowano do sprzedaży jeden lokal mieszkalny Nr 4 w budynku przy ul. Sikorskiego 2,
- zawarto akt notarialny w przedmiocie wniesienia aportu w postaci własności gruntów dla Lubańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Lubaniu Spółka Z o.o.
- przeprowadzono przetarg ustny ograniczony na sprzedaż trzech działek nie zabudowanych położonych w Lubaniu przy ul. Polnej przeznaczonych pod budowę garaży (przetarg nieskuteczny).
Ustosunkowując się do wniosku pana Jerzego Zielińskiego dotyczącego publikowania na stronach internetowych załączników do protokołu sesji stwierdził , iż sprawozdania z pracy Burmistrza nie stanową załącznika do protokołu i taki zapis w protokole nie może być ujęty.
Sprawozdanie z pracy Burmistrza jest materiałem pomocniczym, konstruowanym w taki sposób , by przekazane zostały sprawy najważniejsze. W odniesieniu natomiast do nie uczestniczenia pana Jerzego Zielińskiego w pracy komisji doraźnej stwierdził , że po podaniu na poprzedniej sesji terminu posiedzenia komisji doraźnej wydawało się , że został on zaakceptowany przez wszystkich natomiast w przypadku wątpliwości są również inne sposoby kontaktowania się.
Pan Jerzy Zieliński – na ostatniej sesji ustalony został tylko termin odbycia posiedzenia komisji doraźnej , brak było natomiast pisemnego powiadomienia , które stanowi podstawę do zwolnienia z obowiązków służbowych.
Ad. 4
Raport o stanie oświaty w mieście.
Dodatkowe istotne kwestie dotyczące placówek oświatowych w mieście, będące uzupełnieniem raportu o stanie oświaty, przedstawiła pani Małgorzata Chojnacka – Inspektor Oświaty .Do utworzonej w roku 1999 sieci szkół składającej się z 4 szkół podstawowych i 3 gimnazjalnych uczęszcza łącznie 2.702 uczniów , z czego 1639 do szkół podstawowych i 1063 do gimnazjów. Uczniowie w szkołach podstawowych uczą się w 63 oddziałach- w tym 54 oddziały rozpoczynają naukę na pierwszą zmianę. Średnia uczniów w oddziale wynosi 26 osób. Uczniowie szkół gimnazjalnych uczą się w 37 oddziałach . Wszyscy uczniowie chodzą na pierwszą zmianę, a w oddziale uczy się średnio średnio 28,7 ucznia. W placówkach szkolnych zatrudnionych jest 202 nauczycieli pracujących na 186 etatach. W roku szkolnym 2001/2002 w trzech placówkach szkolnych GM nr 2, SP nr 4 i SP nr 2 dokonano zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły. Wskazane zostały w nim mocne strony ich działalności jak i kwestie wymagające uregulowania bądź poprawy. Do mocnych stron działalności placówek zaliczone zostały min.:wyspecjalizowana kadra pedagogiczna, dobra atmosfera pracy dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej, liczące się wyniki w nauce ,różnorodność form pracy dydaktyczno-wychowawczej, realizacja programów profilaktycznych. Do kwestii wymagających poprawy zaliczono min.: doposażenie placówek w sprzęt i pomoce naukowe, bazę lokalową – wymagającą remontów zabezpieczających . Jednym z bardzo ważnych mierników jakości pracy szkoły jest egzamin czy sprawdzian zewnętrzny przeprowadzany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną we Wrocławiu.W ubiegłym roku szkolnym egzaminy te zostały przeprowadzone w zreformowanym systemie edukacji po raz pierwszy. Omówione zostały wyniki egzaminów w części humanistycznej i matematyczno – przyrodniczej przeprowadzonych w poszczególnych gimnazjach oraz sprawdzianu interdyscyplinarnego w szkołach podstawowych.
Placówki oświatowe są jednostkami budżetowymi finansowanymi poprzez subwencję oświatową, która uzależniona jest od ilości uczących się uczniów w tych placówkach. Ponadto samorząd co roku przeznacza określoną pulę środków finansowych na oświatę. Ponieważ zmniejsza się liczba uczniów w szkołach więc subwencja w przeliczeniu na jednego ucznia nie będzie rosła - a wręcz odwrotnie z roku na rok będzie mniejsza. Miasto występuje również o dodatkowe środki z 1% rezerwy MENiS .Sytuacja finansowa placówek jest trudna. W roku 2002 placówki oświatowe miały zobowiązania wymagalne w wysokości 552 552,69zł. Natomiast w tym roku zobowiązania wymagalne kształtują się na poziomie 223 229,60. Jedynie przedszkola swoje budżety zbilansowały. Mimo takiej sytuacji finansowej w placówkach oświatowych odbywają się nie tylko obowiązkowe zajęcia dydaktyczne, ale i zajęcia pozalekcyjne prowadzone przez nauczycieli płatnie i bezpłatnie.
W obecnym roku szkolnym 5 szkół przystąpiło do akcji „Szkoła z klasą”. Każda ze szkół wybrała 6 zadań do realizacji, które na bieżąco realizuje, a sprawozdania z ich realizacji przesyłane są do kapituły akcji. Po wykonaniu sześciu zadań szkoła otrzymuje tytuł „ szkoła z klasą”, który przyznawany jest przez Prezydenta RP.
Ponadto placówki przystąpiły już do wdrażania Szkolnego Programu Rozwijania Zainteresowań i Uzdolnień Uczniów. Pierwszą szkołą w naszym mieście, która otrzymała w dniu 20lutego br. przyznawany przez Dolnośląską Kapitułę Rady Wspierania Uzdolnień certyfikat jest Gimnazjum Nr 3, które należy do grona 12 placówek Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia.
Po 10-cio minutowej przerwie obrady zostały wznowione rozpatrzeniem kolejnego punktu porządku obrad - nowej sieci szkół w Lubaniu.
Pan Konrad Rowiński – Burmistrz Miasta - mając na uwadze świadomość zmniejszającej się liczby uczniów oraz fakt ,że najprawdopodobniej w czerwcu br. roku - Liceum Ogólnokształcące przeniesione zostanie do nowego Kompleksu Edukacyjnego ,w związku z czym zwolniona zostanie dotychczasowa siedziba szkoły stanowiąca własność komunalną , zachodzi konieczność zagospodarowania tego obiektu poprzez przeniesienie do niego innej szkoły.
Do przedstawionych w raporcie organizacji szkolnictwa podstawowego i gimnazjalnego czterech konkretnych propozycji rozwiązań zgłoszone zostały przez radnych , dyrektorów szkół kolejne wnioski – łącznie jest ich 8. Propozycja reorganizacji placówek szkolnych przeprowadzona została na podstawie wszystkich zgłoszonych wniosków , przeprowadzonej debacie oświatowej , spotkaniu z dyrektorami szkół oraz w Kuratorium Oświaty. Wniosek jaki z nich wynika – to wniosek mówiący o tym , że na ma jednej idealnej koncepcji , która wszystkich pogodzi i nie pociągnie za sobą pewnych konsekwencji. Po tych spotkaniach ,analizie i długich wahaniach przedstawione zostały projekty uchwał w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 3 i Szkoły Podstawowej nr 4. Do projektów tych napisane zostało uzasadnienie , które proponuje pewne przyszłościowe rozwiązania. Najprostszym i najtańszym do przeprowadzenia jest przeniesienie SP nr 4 do budynku LO , choć niesie za sobą negatywne skutki finansowe ze względu na dwukrotnie droższe utrzymanie budynku LO od SP nr 4. Po przeniesieniu w jednym budynku, choć jako dwie szkoły, będzie mogło uczyć się około 1000- 1200 uczniów. W kolejnym rozwiązaniu polegającym na przeniesieniu do budynku LO GM nr 2 plusem będzie równomierne rozmieszczenie gimnazjów i ustalona zostanie docelowa sieć tych szkół. W tym przypadku na swoim miejscu pozostaje GM nr 3. Dociążenie GM nr 2 i GM nr 3 spowodowałoby wygaśnięcie GM nr 1. Powstaje tu jednak problem mniejszych szkół podstawowych nr 2 i nr 3 ,które w bliskim czasie staną się szkołami jednoklasowymi i stan zatrudnienia nauczycieli w tych szkołach odbywał się będzie w jednym ciągu. Nauczyciele przedmiotowi nie będą mieli pensum i może się zdarzyć , że będą pracowali w kilku szkołach. Ostatni z wariantów wypracowany wspólnie z dyrektorami szkól - przeniesienie GM nr 3 do budynku LO - nie jest idealny ale jest wariantem przyszłościowym , zapewniającym równomierne rozmieszczenie szkół . Zmianie ulegną wówczas obwody szkolne. Z sytuacji tej nie jest zadowolone GM nr 3, które posiada najlepszą bazę sportową – halę sportową i basen. Z
obserwacji jednak wynika , że z basenu chętniej korzystają dzieci ze szkół podstawowych niż gimnazjalnych. Wadą tego wariantu jest natomiast brak boiska przyszkolnego, z którego mogłyby korzystać dzieci szkoły podstawowej. Jednak problem ten można rozwiązać poprzez wykupienie terenu znajdującego się w pobliżu GM nr 3 i przeznaczenia go na boisko szkolne. Wariant ten jest najtrudniejszy do przeprowadzenia lecz jednocześnie perspektywiczny , ekonomiczny , zapewniający prawidłową pracę dydaktyczną i wychowawczą oraz pracę dla nauczycieli.
W dyskusji głos zabrali min.:
pan Ryszard Piekarski – w przedstawionych informacjach podkreśla się same osiągnięcia szkół, natomiast nic nie mówi się o minusach – a takim jest zagrożenie narkomanią. Z opracowanego na ten temat raportu “Debata” wynika , że problem narkomanii jest największy w GM nr 3. W imieniu mieszkańców Księginek przekazał na ręce burmistrza pismo dotyczące pozostawienia GM nr 1.
pan Franciszek Bogdanowicz – wypowiedział się za przyjęciem wariantu reorganizacji polegającego na przeniesieniu GM nr 2 do budynku LO oraz SP nr 4 do budynku GM nr 2. Takie rozwiązanie uzasadnione jest tym , że najmłodsze dzieci będą miały bliżej do szkoły oraz da ono szansę dla GM nr 1 i GM nr 3 , które będą musiały starać się o pozyskanie uczniów z zewnątrz.
Pan Zygmunt Duziak – wypowiedział się za wyborem wariantu drugiego polegającego na przeniesieniu GM nr 2 do budynku LO oraz SP nr 4 do budynku GM nr 2 i pozostawieniu GM nr 3 , które po przeprowadzonym audycie otrzymało certyfikat Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia . Ze względu na zaplecze sportowe w GM nr 3 istnieje szansa utworzenia klas sportowych , do których uczęszczać będą mogli uczniowie uzdolnieni z gmin ościennych , w ślad za którymi będą szły środki finansowe. Poprzez sport młodzież odciągana będzie od rożnych zagrożeń , np. narkotyków. Nie jest natomiast zasadnym umiejscowienie w budynku GM nr 3 szkoły podstawowej z uwagi na brak boiska szkolnego . Propozycja wykupu terenu od osoby prywatnej i przeznaczenia go na boisko nie jest zasadna z uwagi na to ,że teren ten jest zbyt oddalony od budynku szkolnego i w czasie przerw dzieci nie mogłyby z niego korzystać.
Pani Małgorzata Grzesiak - wypowiedziała się za wyborem wariantu drugiego polegającego na przeniesieniu GM nr 2 do budynku LO oraz SP nr 4 do budynku GM nr 2 . Przeniesienie SP nr 4 i nr 2 do budynku GM nr 3 jest decyzją błędną ze względu min. na odległość jaką do szkoły musiałyby pokonywać małe dzieci z terenu Osiedla Piastów. Przy podejmowaniu decyzji o sieci szkół najważniejsze jest dobro dziecka. Reforma placówek oświatowych nie musi być tak intensywna a zmniejszająca się liczba dzieci spowoduje , że mniejsze szkoły po wygaśnięciu cyklu nauczania same ulegną likwidacji. Przy podejmowaniu decyzji uwagę zwrócić należy, by GM nr 3 i SP nr 4 przyjęły do realizacji zadania szkól zintegrowanych i stworzyły warunki do nauczania dzieci niepełnosprawnych.
Pan Jerzy Zieliński - w pełni zgadza się z wypowiedzią pani Małgorzaty Grzesiak Bardzo dobrym pomysłem jest przywrócenie dawnej siedziby SP nr 4 czyli obecnego GM nr 2. Połączenie SP nr 4 i SP nr 2 spowoduje dwuzmianowość. Przedstawione projekty uchwał należy zdjąć z porządku obrad sesji i zapomnieć o likwidacji przed 31.08.2003 r. Rok szkolny 2003/2004 powinien wyglądać tak w dniu dzisiejszym – istnieje SP nr 2 , SP nr 3 , które istnieją do wygaśnięcia, SP nr 4 przeniesiona zostaje do budynku GM nr 2 – powracając w ten sposób do swojej pierwotnej siedziby a GM nr 2 zostaje przeniesione do budynku LO. Pozostaje GM nr 1 , które potrafi osiągać rzeczy , na których mogą uczyć się pozostali, nie ma więc pewności , że wygaśnie ono w ciągu najbliższych lat. Trzyletnia restrukturyzacja nie może polegać na czystym rachunku ekonomicznym. Nie do przyjęcia jest również fakt , by 25 -cio tysięczne miasto miało tylko 2 szkoły podstawowe i 2 gimnazja. Reasumując zgłosił wniosek o odrzucenie projektów uchwał nr 17 i nr 18 w spr. zamiaru likwidacji SP nr 3 i SP nr 4 i realizację przez Inspektora Oświaty drugiego uzasadnienia do projektów uchwał wraz ze wszystkimi zgłoszonymi wnioskami.
Pan Tadeusz Sztaba – w imieniu Klubu Radnych “Razem” wypowiedział się za wyborem wariantu drugiego polegającego na przeniesieniu SP nr 4 do budynku GM nr 2 i GM nr 2 do budynku LO oraz pozostawieniu GM nr 3 . Zastanowić się należy jakie konsekwencje formalne i prawne spowoduje odłożenie projektów uchwał nr 17 i 18 . Przy podejmowaniu decyzji czynnik ekonomiczny nie może rzutować na dobro dzieci.
Pani Grażyna Chromy - mając na uwadze fakt , że w szkołach będzie dwuzmianowość zwróciła się do Inspektora Oświaty o przeanalizowanie projektu reorganizacji sporządzonego przez pana Marka Kachniarza , w którym zawartych jest kilka elementów rozwiązań , z których po niewielkich zmianach można skorzystać. Wypowiedziała się za wyborem wariantu drugiego , tj. przeniesienia SP nr 4 do budynku GM nr 2 i GM nr 2 do budynku LO.
Przyjęto propozycję pana Konrada Rowińskiego – Burmistrza Miasta – dotyczącą ogłoszenia przerwy w obradach , po której przedstawione zostałyby informacje dotyczące funkcjonowania strefy ekonomicznej i MOPS
Po 10-cio minutowej przerwie obrady wznowił Przewodniczący Rady Miasta , który udzielił głosu gościom przybyłym na sesję – panu Markowi Proskura i pani Beacie Jurak .
Pan Marek Proskura – Prezes Kamiennogórskiej Strefy Ekonomicznej- wypowiedział się na temat możliwości zagospodarowania terenów miejskich wchodzących w skład strefy ekonomicznej . Atutem miasta jest jego bliskość do granicy wadą natomiast wygląd terenów po byłym ZNTK , który budzi niechęć inwestorów . Zagospodarowanie tego terenu może odbyć się tylko w częściach . W tym celu należy wyburzyć część znajdujących się tam hal. Koszty wyburzenia to około 1 mln zł.,których nie ma. Potrzebny jest pierwszy element , który przyniesie zyski i pozwoli na wykonanie tego zadania. Może nim być wykupienie 1 ha terenu koło PKS przez “BRICOMARSCHE” , który tereny te chce wykupić i przeznaczyć na działalność “Dom i ogród” . Gdyby wyrażona została na to zgoda ,to wówczas uzyskane środki mogłyby zostać przeznaczone na wyburzenie hal na terenie ZNTK, a to dałoby duże szanse na sukcesywne zagospodarowywanie tego terenu.
Zgodnie z wnioskiem zgłoszonym pana Henryka Sławińskiego dotyczącym przedstawienia wszystkim radnym nowego kierownika MOSP głos zabrała pani Beata Jurak . Kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest od 1 stycznia 2003 roku. Z wykształcenia jest magistrem pedagogiki pracy socjalnej , posiada również specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej . W opiece społecznej pracuje od 16 lat a przed objęciem tego stanowiska przez 6 lat była kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubaniu.
W dalszej części swojego wystąpienia zapoznała radnych z aktualną problematyką pomocy społecznej oraz kierunkami działania MOPS w roku 2003. Omówiła w nim zagadnienia dotyczące realizacji :
1) zadań własnych i własnych o charakterze obowiązkowym , na które w w roku bieżącym przeznaczone zostały środki finansowe w następujących wysokościach :
- świadczenia społeczne - 300.000 zł,
- pogrzeby - 15.000 zł,
- usługi opiekuńcze - 105.341 zł,
- obiady dla uczniów - 51.000 zł,
- dodatki mieszkaniowe - 1.578.659 z
W zakresie świadczeń społecznych nastąpił 7% wzrost przyznanej dotacji.
2) zadań zleconych – środki finansowe zabezpieczają jedynie grupę świadczeń społecznych tzw. zasiłki obligatoryjne, do których zalicza się głównie renty socjalne , zasiłki stałe, stałe wyrównawcze. Brak jest natomiast funduszy na zasiłki okresowe. Aktualna dotacja w zakresie świadczeń społecznych stanowi 95,6% środków z roku 2002. Wysokość dotacji celowej zaplanowanej przez Dolnośląski Urząd Wojewódzki na realizację zadań zleconych wygląda następująco:
- składki na ubezpieczenia społeczne - 51.000 zł
- świadczenia społeczne - 1.537.000 zł
- zasiłki pielęgnacyjne i rodzinne - 112.000 zł
- specjalistyczne usługi opiekuńcze - 42.000 zł.
W dalszej części wystąpienia omówione zostały również sprawy:
1) wydawania posiłków tzw. zup z wkładką osobom biednym – nastąpił znaczny wzrost osób z nich korzystających ,
2) kierunków działań i sposób realizacji zadań MOPS w roku 2003 min. poprzez:
- podjęcie działań w celu pozyskania środków pozabudżetowych np. w Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz pozyskaniu dodatkowych funduszy poprzez przystępowanie MOPS wraz z organizacjami pozarządowymi do realizacji projektów socjalnych,
- podjęcie nowych form działania na rzecz seniorów uczęszczających do Domu Dziennego Pobytu,
- nawiązanie ścisłej współpracy ze szkołami , placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, Powiatowym Urzędem Pracy, Powiatowym Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie, Miejską Komisją Rozwiązywania problemów Alkoholowych, kuratorami sądowymi oraz organizacjami pozarządowymi,
- pozyskania wolontariuszy do realizacji niektórych przedsięwzięć takich jak np. pomoc w nauce , w podstawowych czynnościach życia codziennego, w terapiach specjalistycznych lub pomoc w ich dostępie,organizacji imprez okolicznościowych
W dyskusji głos zabrał pan Jerzy Zieliński pytając o zakres działania MOPS dla ludzi bezdomnych.
Pani Beata Jurak – w budżecie MOPS nie ma wydzielonego paragrafu , który przeznaczony byłby na pomoc dla osób bezdomnych , ponieważ ustawa tego nie przewiduje. Pomoc osobom bezdomnym udzielana jest w ramach zasiłków – szczególnie w formie wydawania bezpłatnych posiłków.
Po wystąpieniach zaproszonych gości rozpoczęto dalszą część debaty poświęconej reorganizacji placówek oświatowych.
W dyskusji głos zabrali :
pani Małgorzata Nir – dyrektor SP nr 2 – ustosunkowując się do głosów w dyskusji nad reformą oświaty mówiących o dobru dziecka stwierdziła , iż poruszane w niej były jedynie takie sprawy jak dwuzmianowość , która i tak pozostanie we wszystkich szkołach jak i odległość do szkoły , która nie jest większa niż 3,5 km. Nie wskazano jednak na inne aspekty ważne dla dobra dziecka, jakimi są nieodpowiednie warunki bazowe w niektórych szkołach ,nieodpowiednie ich wyposażenie np. w ławki , brak pomocy dydaktycznych. Z dalszej części wypowiedzi wynika , że dyrektorzy szkół również nie są zwolennikami tworzenia molochów szkolnych , jednak zmusza do tego sytuacja ekonomiczna. Podsumowując swoją wypowiedź stwierdziła ,że na reorganizację nie można patrzeć wyrywkowo , że stopniowe wygasanie szkół jest błędne a rozwiązanie choć bolesne winno być radykalne i długofalowe.
Pani Beata Myśliwiec – dyrektor SP nr 1 -zwróciła się do radnych a apelem , by przychylili się do wspólnej propozycji dyrektorów placówek oświatowych polegającej na przeniesieniu GM nr 3 do budynku LO , SP nr 3 do SP nr 1 oraz SP nr 2 i SP nr 4 do budynku GM nr 3 . Koncepcja ta zapewni pracę wszystkim nauczycielom oraz dobre warunki nauki dzieciom. Z uwagi na trudne warunki ekonomiczne , brak środków finansowych z jakimi borykają się wszystkie szkoły przeprowadzenie reorganizacji jest konieczne. Podejmując decyzję radni powinni kierować się dobrem ogólnym a nie własnymi chęciami i interesami.
Pani Elżbieta Soja – dyrektor GM nr 1 – do szkoły uczęszcza 203 uczniów , z których 1/3 to uczniowie z zewnątrz . Szkoła nadal chce pozostać gimnazjum i dalej uczyć dzieci jak najlepiej.
Pan Mieczysław Iwanow – rozumiejąc racje dyrektorów , znając możliwości finansowe miasta i zmniejszającą się liczbę dzieci należy zastanowić się nad konsekwencjami finansowymi w aspekcie poszczególnych wariantów zadając pytanie, czy wybrać wariant wygodny czy drastyczny.
Pani Henryka Smyczek – dyrektor SP nr 4 – z uwagi na odległość ,jaką dzieci uczęszczające obecnie do SP nr 4, musiałyby pokonać do GM nr 3 , brak bezpiecznego do niego przejścia większość rodziców dzieci wypowiada się za przeniesieniem SP nr 4 do budynku GM nr 2 .
W przypadku przeniesienia SP nr 4 do budynku GM nr 3 rodzice deklarują przepisanie dzieci do SP nr 1.
pan Franciszek Bogdanowicz – czy w przypadku połączenia szkół ogłoszony będzie konkurs na stanowiska dyrektorów placówek .
Pani Małgorzata Nir – dyrektor SP nr 2 – sprawa ta nie jest teraz na czasie , gdyż dyrektorzy swoją funkcję sprawowali będą jeszcze przez rok.
Pani Iwona Fudala – dyrektor GM nr 2 – przy przeniesieniu SP nr 3 do SP nr 1 - GM nr 2 nie zmieści się w budynku LO. Stwierdziła , że przy utrzymaniu takiej samej liczby szkół lub wyborze wariantu łagodnego szkoły nie będą w stanie się utrzymać w kategoriach ekonomicznych . Dyrektorzy szkół przedstawiając swoją koncepcję reformy oświaty brali pod uwagę wszystkie aspekty w tym dobro dziecka . Bez środków finansowych nie będzie można mówić o dobru dziecka ,dla którego niezbędne są środki finansowe min. na zakup odpowiednich ławek , pomocy dydaktycznych.
Pan Wiesław Wydra – Z-ca BML – poinformował o możliwości zorganizowania dowozu dzieci do szkół , którym zajęłoby się PKS . Transport 200 dzieci kosztowałby miesięcznie w granicach 2,5 – 3 tys zł. Możliwa jest również zmiana umowy na prowadzenie komunikacji miejskiej,
pan Jerzy Zieliński – stwierdził , że zorganizowanie dowozu dzieci to nie tylko transport ale również konieczność zapewnienia dzieciom opieki.
Ad. 6
Działalność statutowa Lubańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o w Lubaniu.
Informację dotyczącą działalności statutowej LPWiK Sp. z o.o przedstawił pan Eugeniusz Kończyk – prezes Spółki.
Omówione w niej zostały sprawy z zakresu :
- produkcji, dystrybucji i sprzedaży wody pitnej,
- eksploatacji oczyszczalni ścieków i sieci sanitarnych,
- działalności inwestycyjnej i modernizacyjnej,
- kształtowania się cen za wodę i czynników na nią wpływających ,
- zadań wykonanych w roku 2002 ,do których zaliczone zostały min. wyłączenie z eksploatacji hydroforni na Os. Piastów, remont osadnika wtórnego na oczyszczalni ścieków, wymiana przyłączy do budynków.
Szczegółowo omówiony został plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych LPWiK Sp. z o.o w Lubaniu na lata 2003-2005 w zakresie :
- planowanego zakresu usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
- przedsięwzięć rozwojowo-modernizacyjnych,
- przedsięwzięć racjonalizujących zużycie wody oraz wprowadzania ścieków,
- nakładów inwestycyjnych w latach 2003-2005,
- finansowania planowanych inwestycji.
Do najpilniejszych zadań inwestycyjnych w zakresie gospodarki wodno -ściekowej w 2003 roku zaliczone zostały :
- modernizacja oczyszczalni ścieków,
- modernizacja stacji uzdatniania wody,
- budowa rurociągu tranzytowego z Pisarzowic do Lubania ,
- wymiana pomp głębinowych,
- wymiana sieci wodno-kanalizacyjnej na ul. Zielonej,Pogodnej,Sikorskiego.
W dyskusji głos zabrali :
pan Jerzy Zieliński – z czego wynika , że na uzbrojenie osiedla Fabryczna II etap w latach
2004-2005 przeznaczone zostały mniejsze kwoty ( 200 tys. zł) niż na wymianę sieci na ul. Pogodnej , na którą zaplanowano kwotę 250 tys.zł? Czy w chwili obecnej przygotowywane są jakiekolwiek wnioski do funduszy strukturalnych?
Pan Eugeniusz Kończyk – środki przeznaczone na uzbrojenie osiedla Fabryczna II pochodzą z budżetu gminy i w takiej wysokości są ujęte w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Koszty wykonania wymiany sieci na ul. Pogodnej są zależne od rodzaju nawierzchni ulicy , ilości zasuw ,odtworzenia nawierzchni.
Pan Wiesław Wydra – Z-ca Burmistrza- w chwili obecnej do funduszy strukturalnych wysłana została dokumentacja terenu Zakwisia i regulacja rzeki Siekierki.
Przewodniczący Rady ogłosił półgodzinną przerwę w obradach.
Ad. 7
Uchwały.
Rozpatrzone zostały projekty uchwał w sprawach :
1. Powołania komisji dyscyplinarnej I instancji orzekającej za naruszenie obowiązków przez mianowanych pracowników samorządowych.
Pan Jerzy Zieliński – ustosunkowując się do projektu uchwały wypowiedział się na temat sprzeczności pomiędzy byciem w składzie komisji a byciem rzecznikiem dyscyplinarnym. Rozporządzenie o komisjach dyscyplinarnych w § 15 mówi ,że rzecznik jest związany poleceniem z osobą ,która go wyznacza, a więc z burmistrzem . Zaproponował powołanie komisji w składzie 6-cio osobowym i jeśli burmistrz podtrzymuję swój wniosek o powołaniu na rzecznika pana Janusza Włoska - wyłączenie go składu komisji .
Pan Konrad Rowiński – Burmistrz Miasta – stwierdził , iż w stosunku do wyznaczenia rzecznika dyscyplinarnego ma inne plany i nie zgłaszał wniosku , by był nim pan Janusz Włosek .
Pani Beata Siemaszkiewicz – radca prawny – z interpretacji ustawy o pracownikach samorządowych , która reguluje funkcjonowanie komisji dyscyplinarnych wynika , że rzecznika dyscyplinarnego wyznacza burmistrz spośród całego składu komisji dyscyplinarnej wybranej przez radę.
Pan Jerzy Zieliński – kontrowersja polega na tym , że jego zdaniem burmistrz wyznacza rzecznika spoza składu komisji natomiast radczyni , że rzecznik wyznaczany jest z całego składu komisji.
Uchwałę podjęto większością głosów – 18 za , 3 wstrzymujące się.
2. Zmiany uchwały nr LIII/296/93 z 29.06.1993r Rady Miejskiej w Lubaniu w sprawie ustalenia zasad dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych mianowanych pracowników samorządowych.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
3. Dostosowania uchwał Rady Miasta Lubań do obowiązujących przepisów prawa.
Uchwałę podjęto większością głosów – 20 za, 1 wstrzymujący się.
4. Nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w Lubaniu.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
5. Nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lubaniu.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
6. Zmiany uchwały nr XL/343/2001 Rady Miasta Lubania z dnia 27.11.2001r. w spr. ustalenia opłat administracyjnych.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
7. Procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
8. Trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Miasta Lubań, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
9. Ustalenia zasad i procedury ustalania stawek dotacji przedmiotowych dla gminnych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych.
Uchwałę podjęto większością głosów – 20 za , 1 wstrzymujący się.
10. Zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubań.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
11. Zmiany uchwały Nr XXII/186/2000 Rady Miejskiej w Lubaniu z dnia 27 czerwca 2000r. w spr. założeń do planu energetycznego dla Gminy Miejskiej Lubań.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
12. Określenia miejsc i sposobu prowadzenia handlu poza targowiskiem miejskim.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
13. Zmiany uchwały Nr XLI/358/2001 z dnia 21.12.2001r. w spr. wieloletniego gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Uchwałę podjęto jednogłośnie.
14. Zmiany uchwały nr XXXII/219/96 RM w Lubaniu z dnia 2 lipca 1996r. w spr. przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta “Lubań 2000 plus” oraz uchwały nr XVII/148/2000 RM w Lubaniu z dnia 25 stycznia 2000 r. w spr. przyjęcia “Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Lubań na lata 2000-2012”.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
15. Przyjęcia planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych LPWiK Sp. z o.o w Lubaniu na lata 2003-2005.
Uchwałę podjęto większością głosów – 20 za , 1 wstrzymujący się.
16. Zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków Lubańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o w Lubaniu.
Pan Marian Kwolik – Przewodniczący Rady – przedstawił wniosek Komisji Gospodarki Miejskiej dotyczący ustalenia cen za wodę i odprowadzanie ścieków w następujących wysokościach :
1) gospodarstwa domowe - 1,84 zł za 1 m3 dostarczanej wody ,
2) pozostali odbiorcy - 3,10 zł za 1 m3 dostarczanej wody ,
3) miesięczna opłata abonamentowa – 5,30 zł za wodomierz
4) gospodarstwa domowe - 1,90 zł za 1 m3 odprowadzanych ścieków
5) pozostali odbiorcy - 3,15 zł za 1 m3 odprowadzanych ścieków
Do projektu uchwały ustosunkowali się min.:
pan Arkadiusz Słowiński – podane kwoty budzą wątpliwości, gdyż jest to wzrost opłaty za wodę o 9,5% a za ścieki o 58%., niemniej opracowane one zostały zgodnie z ustawą i tak należy je przyjąć. Wątpliwości budzi zbyt duża wysokość opłaty abonamentowej , która powinna być zróżnicowana. Jak prawnie wygląda możliwość umorzenia LPWiK kwoty 300 tys. zł z tytułu 2 % podatku od środków trwałych , która miałaby wpływ na obniżenie zaproponowanych stawek?
Pan Eugeniusz Kończyk – Prezes LPWiK – opłata abonamentowa jest kosztem stałym , w skład którego wchodzą min. zakup wodomierza , jego konserwacja , legalizacja. Wysokość opłaty abonamentowej wyliczona została jednakowo dla wszystkich wodomierzy , można ją jednak zróżnicować w zależności od przekroju np.
A 15 ¸ 20 - opłata 4,40 zł
A 25 ¸32 - opłata 7,68 zł
A 40 - opłata 11,21 zł
powyżej A 40 - opłata 36,13 zł
sprzężone - opłata 69,90 zł
pan Wiesław Wydra – Z-ca Burmistrza – 9,5% wzrost cen za wodę i 58% za odprowadzanie ścieków jest skutkiem poprzednio stosowanych cen , które były liberalne. W tej chwili taryfy opracowane zostały zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków a ich wysokość wynika z rachunku ekonomicznego LPWiK . W odniesieniu do możliwości udzielenia LPWiK dotacji 300 tys. zł z tytułu 2 % podatku od środków trwałych i obniżenia tym sposobem ceny za wodę , która wówczas wynosiłaby 1,55 zł skierowane zostało zapytanie do Ministerstwa Finansów i RIO . Jednak przyznanie takiej dotacji może zostać uznane za świadomą rezygnację z dochodów w związku z czym obniżona zostanie subwencja wyrównawcza.
Pan Jerzy Zieliński – wskazał na rozpiętość cen dla odbiorców indywidualnych i zbiorowych, która jest znacząca. Zgłosił zapytanie czy podjęcie uchwały o taryfach nie wymaga opinii związków zawodowych , czy uchwała ta będzie publikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz przy obliczeniu jakiego zysku zastosowane zostały te ceny.
Pan Eugeniusz Kończyk – Prezes LPWiK- ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków nie przewiduje konsultacji ze związkami zawodowymi natomiast wysokość cen przyniesie Spółce 5% zysk .
Pani Beata Siemaszkiewicz – radca prawny – uchwała ta nie wymaga opublikowania w DUWD . W odniesieniu do konsultacji ze związkami zawodowymi – nie zostało to sprawdzone . Zapis taki w ustawie o związkach zawodowych kiedyś obowiązywał ale od 1995r. interpretacja tego przepisu się zmieniła i na poziomie jednostek samorządu terytorialnego ten wymóg nie jest stosowany.
Pan Jerzy Zieliński – opinia związków zawodowych nie musi być zgodna z wolą rady ale powinna być zasięgnięta.
Pan Stanisław Jastrzębski zgłosił wniosek w spr. zróżnicowania wysokości opłaty abonamentowej w zależności od wielkości wodomierza ,która przedstawiona została przez pana Eugeniusza Kończyka tj.:
A 15 ¸ 20 - opłata 4,40 zł
A 25 ¸32 - opłata 7,68 zł
A 40 - opłata 11,21 zł
powyżej A 40 - opłata 36,13 zł
sprzężone - opłata 69,90 zł
W wyniku przeprowadzonego głosowania wniosek przyjęto większością głosów – 14 za, 4 przeciwne , 3 wstrzymujące się .
Przyjęte zostały również propozycje zgłoszone przez :
Pana Jana Sajana – w spr. dopisania w § 1 pkt 2 ceny “netto”.
Pana Wiesława Wydry – Z-ca urmistrza – w spr. dopisania w § 3 wejścia uchwały w życie z mocą obowiązującą od 01.04.2003 roku oraz podania jej do publicznej wiadomości również w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uchwała wraz ze zmianami podjęta została większością głosów - 14 za , 7 wstrzymujących się.
17. Zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 3 w Lubaniu.
Pan Marian Kwolik – Przewodniczący RM – przedstawił wniosek Komisji Oświaty , Kultury,Sportu i Rekreacji dotyczący zdjęcia projektu uchwały z porządku obrad.
Pan Arkadiusz Słowiński – zgłoszone zostały wnioski dotyczące zdjęcia z porządku obrad projektów uchwał nr 17 i nr 18.
Pan Jerzy Zieliński – konsekwencją wniosku Komisji KOSiR jest równoczesne zdjęcie z porządku obrad projektu nr 18- nie ma bowiem jakiejkolwiek logiki , efektem której jest zdjęcie z porządku obrad projektu nr 17 a przyjęcie uchwały nr 18. Działanie takie nie ma racjonalnego uzasadnienia, gdyż jest to rozwiązanie połowiczne. Jak od strony technicznej w przypadku przyjęcia projektu nr 18 przeprowadzona zostałaby reforma oświaty?
Pan Konrad Rowiński – BML – technicznie możliwe jest do zrealizowania odrzucenie projektu uchwały nr 17 w spr. zamiaru likwidacji SP nr 3 . Przyjęcie natomiast projektu nr 18 – spowoduje , że jedynym problemem będzie zagospodarowanie obiektu LO , gdyż jest on za duży, by umieścić w nim tylko GM nr 3 . W przyszłości natomiast możliwym byłoby połączenie GM nr 1 z GM nr 3.
pan Marian Zwierzański – Skarbnik Miasta – mając na uwadze wystąpienia dyrektorów szkół , kierownika MOPS oraz Prezesa Kamiennogórskiej Strefy Ekonomicznej zasadnym jest pozytywne rozpatrzenie projektów uchwał nr 17 i nr 18.
Przewodniczący RM poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty , Kultury,Sportu i Rekreacji dotyczący zdjęcia projektu uchwały nr 17 z porządku obrad.
Wniosek przyjęty został jednogłośnie.
18. Zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 4 w Lubaniu.
Przewodniczący RM poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana Jerzego Zielińskiego dotyczący zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały nr 18.
Wniosek został podjęty większością głosów – 12 za , 7 przeciwnych, 2 wstrzymujące się .
19. Zasad udzielania dopłat do czesnego dla nauczycieli dokształcających się zatrudnionych w placówkach , dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Lubań.
Pan Jerzy Zieliński – czy i w jakiej wysokości dopłaty do czesnego będą miały wpływ na porozumienie z Powiatowym Centrum Edukacyjnym , jakie jest to przełożenie na 1% odpis na organizację systemu doradztwa zawodowego?
Pani Małgorzata Chojnacka – Inspektor Oświaty – na prowadzenie doradztwa metodycznego wyodrębniona jest w budżecie kwota 50 tys. zł , z której 6.700 zł przeznaczone jest na porozumienie z PCE – do 31.08.2003 r. , 32 tys. zł na dofinansowanie czesnego, 4,5 tys. zł na szkolenie rad pedagogicznych i pozostaje rezerwa - z założeniem , że z PCE podpisane zostanie dalsze porozumienie .
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
Ad. 8
Interpelacje , wnioski , zapytania.
Interpelacje nie zostały zgłoszone.
Zgodnie z ustaleniem podjętym na ostatniej sesji dotyczącym rozpatrzenia wniosku zgłoszonego przez pana Jerzego Zielińskiego w sprawie rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/38/99 RM z dnia 23.02.1999r.w sprawie zmiany nazwy ulicy Leśniczówka oraz nadania nowej nazwy na ulicę Sybiraków - pan Marian Kwolik Przewodniczący RM - przedstawił wniosek Komisji Gospodarki Miejskiej o odrzucenie w/w wniosku . Wniosek Komisji Gospodarki Miejskiej uzasadniony jest wynikiem konsultacji jakie odbyły się pomiędzy zainteresowanymi stronami dniu 05 lutego br.
Pan Jerzy Zieliński – wyraził oburzenie na temat przeprowadzenia konsultacji , w których chciał uczestniczyć ale uniemożliwiły to obowiązki służbowe. Konsultacje te nie miały żadnego waloru , gdyż przedstawiony wniosek jest propozycją ugodową , w której uszanowane zostają racje obu stron a rada nie ma prawa odrzucać opinii i woli mieszkańców. Stwierdził , że korzystając z uprawnień radnego będzie ten wniosek zgłaszał ponownie.
Pani Małgorzata Grzesiak – wyraziła opinię , że temat tego wniosku powinien ponownie wrócić pod obrady rady gdyż oczekiwania mieszkańców ul. Sybiraków mają logiczne - zwyczajowe uzasadnienie. Podejmując wniosek pogodzone zostaną oba środowiska , gdyż nazwa ulicy Sybiraków pozostaje jako symbol natomiast przywrócenie części ulicy nazwy Leśniczówka będzie zachowaniem tradycji mieszkających tam osób.
Pan Arkadiusz Słowiński – ponowił wniosek dotyczący oświetlenia odcinka ulicy pomiędzy postojem taksówek bagażowych a lecznicą dla zwierząt.
Pan Jerzy Zieliński – zgłosił wniosek pod adresem Przewodniczącego RM dotyczący publicznego przedstawienia społeczeństwu pozycji strażników miejskich w radzie i wyjaśnienia , że nie ma kolizji prawnej między byciem radnym i strażnikiem miejskim.
Pan Franciszek Bogdanowicz – w jaki sposób zrealizowany zostanie wniosek dotyczący powołania w skład Zespołu Opiniodawczego d/s przydziału mieszkań jednej osoby bezrobotnej?
Pan Konrad Rowiński – Burmistrz Miasta – wniosek ten jest zasadny i raczej zostanie zrealizowany.
Pan Ryszard Piekarski – zgłoszone wnioski dotyczyły:
- przekazywania Komisji Mieszkaniowej pism do niej kierowanych , a nie rozpatrywania ich i podpisywania przez Z-cę Burmistrza
- zobowiązania kierowników ABK do przekazywania Komisji Mieszkaniowej bieżących informacji dot. sprzedaży lokali mieszkalnych oraz Wydziału Meldunkowego UM do przekazywania informacji o wszystkich wymeldowaniach i zameldowaniach,
- zmiany miejsca zawracania autobusu PKS, który w chwili obecnej zabierając pasażerów z przystanku na ul. Leśnej zawraca na ul. Groblowej.
pan Konrad Rowiński – Burmistrz Miasta – wspomniane pismo zostało prawidłowo podpisane przez Z-cę Burmistrza pana Wiesława Wydrę , gdyż dotyczyło ono prośby o wydzierżawienie magazynu przeciwpowodziowego a nie lokalu mieszkalnego, nie było więc ono kompetencji załatwienia przez Komisję Mieszkaniową.
Pan Henryk Rogacki – Z-ca Burmistrza – w odniesieniu do przekazywania Komisji Mieszkaniowej informacji dotyczących wszelkich wymeldowań i zameldowań na terenie miasta oraz sprzedaży lokali mieszkalnych –przekazywanie takich informacji spowodowałoby wiele niepotrzebnych czynności. Rozwiązaniem prostszym jest propozycja by Przewodniczący Komisji Mieszkaniowej zwracał się bezpośrednio do Naczelnika Wydziału SO o sprawdzenie adresów zamieszkania osób umieszczonych na wykazach osób ubiegających się o lokal mieszkalny lub przekazał wykazy tych osób Naczelnikowi Wydziału GKM , który w porozumieniu z Naczelnikiem Wydziału SO dokona stosownych sprawdzeń.
Pani Małgorzata Grzesiak – czy wytypowany został wykonawca ustawienia znaków drogowych na ul. Włókienniczej.
Pan Wiesław Wydra – Z-ca Burmistrza – ogłoszony został konkurs natomiast wykonawca nie został jeszcze wytypowany.
Pan Ryszard Piekarski – zgłosił zapytanie dotyczące składów osobowych rad nadzorczych spółek miejskich – kto wchodzi w ich skład , czy osoby te mają odpowiednie kwalifikacje – wykształcenie , kursy ?
Pan Konrad Rowiński – Burmistrz Miasta – odpowiedź udzielona zostanie po sprawdzeniu.
Pan Marian Kwolik – Przewodniczący RM – poddał pod głosowanie wniosek
Komisji Gospodarki Miejskiej o odrzucenie wniosku pana Jerzego Zielińskiego w sprawie rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VI/38/99 RM z dnia 23.02.1999r.w sprawie zmiany nazwy ulicy Leśniczówka oraz nadania nowej nazwy na ulicę Sybiraków .
Wniosek został przyjęty większością głosów – przy 10 za, 7 przeciwnych i 4 wstrzymujące się.
Ad. 9
Komunikaty
Pan Marian Kwolik – Przewodniczący RM – poinformował o terminach odbycia :
1. spotkania radnych RM z dzielnicowymi policji, które dobędzie się w dniu 26 lutego 2003 r.o godz. 15. 00 w Sali Rajców Miejskich
2. VII sesji RM , która odbędzie się w dniu 25 marca br. o godz. 9.30
3. posiedzeń komisji :
Komisji Mieszkaniowej -06.03.03r.o godz. 14.00
Komisji Zdrowia , Opieki Społecznej – 18.03.03r. o godz. 11.00
Komisji Gospodarki Miejskiej – 19.03.03 r. o godz. 14.00
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji – 20.03.03r. o godz. 9.00
Komisji Budżetu – 20.03.03r. o godz. 16.00
Komisji Rewizyjnej – po zakończeniu obrad sesji.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący Rady Miasta ogłosił zakończenie obrad VI sesji Rady Miasta Lubań.
Prowadzący obrady
Marian Kwolik
prot. Joanna M. Temborowska
|